27 лютого 2013 році директор Чутівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Соколов І.В. взяв участь у обласному науково-практичному семінарі
«Ефективна школа: план розвитку чи бізнес план?», який відбувся на базі Полтавського
інституту Міжрегіональної академії управління персоналом.
У семінарі взяли участь: науковці ПОІППО і
Полтавського інституту МАУП, 25 директорів шкіл Полтавської області.
Тези виступаючих та публікаторів семінару надруковані у збірнику, та
розміщені в електронному вигляді на диску, який отримав кожен учасник. На ньому також є
електронна версія підручника Шукевича «Шкільний бюджет» та матеріали попередніх
семінарів.
Далі він ознайомив з системою створення планів розвитку шкіл у Полтавській області:
•        
Поштовх –
участь ПОІППО в Українсько-Нідерландському проекті (2007-2010 р.)
•        
Тренінги
для директорів шкіл на базі ПОІППО    
(2009 р.)
•        
Обласний
конкурс на кращий план розвитку шкіл (2009 р.)
•        
Обласний
семінар для директорів шкіл у                 
м. Комсомольськ “Філософія майбутнього” (2010 р.)
•        
Створено
рекомендації та направлено у РМК (2010 р.)
•        
Станом на
2012 р. у Полтавській області існує 712 планів розвитку шкіл.
     Сиротенко назвав принципи створення плану розвитку ЗНЗ:
•        
Вибірковості.
•        
Систематичності.
•        
Безперервності.
•        
Всеосяжності.
•        
Демократичності.
•        
Ефективна
організація та здійснення навчально-виховного процесу.
•        
Ефективне
керівництво. 
•        
Створення
команди.
•        
Оцінка
попередньої діяльності.
•        
Створення
плану розвитку школи.
•        
Реалізація
плану.
•        
Оцінювання
діяльності ЗНЗ у ході реалізації плану.
•        
Контроль
за планом розвитку. 
•        
Недостатнє
обґрунтування ресурсів та джерел фінансування.
•        
Плани не
орієнтовані на національну стратегію розвитку освіти.
•        
У планах
відсутнє посилання на нормативні документи.
•        
Мало
результатів анкетування.
•        
Надмірна
“глобалізація” планів, віддалення їх від реальності. 
•        
Відсутність
реальної фінансової самостійності школи, це не дозволяє швидко і ефективно
розподіляти ресурси.
•        
Кошти на
розвиток школи не виділяються зовсім.
•        
Школи
слабо орієнтовані на споживачів освітніх послуг і маючи обмежене фінансування,
не мають можливості їх покращувати.
•        
Недосконалість
легальних механізмів залучення позабюджетних коштів.
•        
Створення
самостійних бюджетів.
•        
Самостійна
розробка штатних розписів.
•        
Самостійна
тарифікація.
•        
Самостійний
розподіл і використання бюджетних і позабюджетних коштів. 
•        
Щоб
реалізувати ідею створення додаткових освітніх послуг на рівні школи.
•        
Щоб
виграти грант (в т.ч. міжнародних організацій).
•        
Щоб
отримати додаткові позабюджетні кошти від господарської діяльності школи. 
•        
Дає
можливість обґрунтувати організацію справи в обраній сфері.
•        
Дозволяє
визначити життєздатність суб’єкта господарювання в
умовах конкуренції.
•        
Містить орієнтир,
як повинно розвиватись підприємство.
•        
Є
інструментом залучення фінансової підтримки.
•        
Бізнес-план
– це план досягнення цілі. 
ПОІППО:
•        
Надавати
допомогу у підвищенні економічної компетентності директорів ЗНЗ області.
Керівникам ЗНЗ:
•        
Запровадити
чіткий механізм моніторингу власної роботи.
•        
Розробити
фінансову стратегію розвитку навчального закладу в умовах фінансування централізованою
чи автономною бухгалтерією.
•        
Домагатися
фінансування інноваційної діяльності у школі за рахунок прямих бюджетних і
небюджетних інвестицій.
•        
Налагоджувати
тісну співпрацю з органами місцевої влади, громадськими організаціями та
спонсорами, з благодійними фондами. 

