27 лютого 2013 році директор Чутівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Соколов І.В. взяв участь у обласному науково-практичному семінарі
«Ефективна школа: план розвитку чи бізнес план?», який відбувся на базі Полтавського
інституту Міжрегіональної академії управління персоналом.
У семінарі взяли участь: науковці ПОІППО і
Полтавського інституту МАУП, 25 директорів шкіл Полтавської області.
Тези виступаючих та публікаторів семінару надруковані у збірнику, та
розміщені в електронному вигляді на диску, який отримав кожен учасник. На ньому також є
електронна версія підручника Шукевича «Шкільний бюджет» та матеріали попередніх
семінарів.
Далі він ознайомив з системою створення планів розвитку шкіл у Полтавській області:
•
Поштовх –
участь ПОІППО в Українсько-Нідерландському проекті (2007-2010 р.)
•
Тренінги
для директорів шкіл на базі ПОІППО
(2009 р.)
•
Обласний
конкурс на кращий план розвитку шкіл (2009 р.)
•
Обласний
семінар для директорів шкіл у
м. Комсомольськ “Філософія майбутнього” (2010 р.)
•
Створено
рекомендації та направлено у РМК (2010 р.)
•
Станом на
2012 р. у Полтавській області існує 712 планів розвитку шкіл.
Сиротенко назвав принципи створення плану розвитку ЗНЗ:
•
Вибірковості.
•
Систематичності.
•
Безперервності.
•
Всеосяжності.
•
Демократичності.
•
Ефективна
організація та здійснення навчально-виховного процесу.
•
Ефективне
керівництво.
•
Створення
команди.
•
Оцінка
попередньої діяльності.
•
Створення
плану розвитку школи.
•
Реалізація
плану.
•
Оцінювання
діяльності ЗНЗ у ході реалізації плану.
•
Контроль
за планом розвитку.
•
Недостатнє
обґрунтування ресурсів та джерел фінансування.
•
Плани не
орієнтовані на національну стратегію розвитку освіти.
•
У планах
відсутнє посилання на нормативні документи.
•
Мало
результатів анкетування.
•
Надмірна
“глобалізація” планів, віддалення їх від реальності.
•
Відсутність
реальної фінансової самостійності школи, це не дозволяє швидко і ефективно
розподіляти ресурси.
•
Кошти на
розвиток школи не виділяються зовсім.
•
Школи
слабо орієнтовані на споживачів освітніх послуг і маючи обмежене фінансування,
не мають можливості їх покращувати.
•
Недосконалість
легальних механізмів залучення позабюджетних коштів.
•
Створення
самостійних бюджетів.
•
Самостійна
розробка штатних розписів.
•
Самостійна
тарифікація.
•
Самостійний
розподіл і використання бюджетних і позабюджетних коштів.
•
Щоб
реалізувати ідею створення додаткових освітніх послуг на рівні школи.
•
Щоб
виграти грант (в т.ч. міжнародних організацій).
•
Щоб
отримати додаткові позабюджетні кошти від господарської діяльності школи.
•
Дає
можливість обґрунтувати організацію справи в обраній сфері.
•
Дозволяє
визначити життєздатність суб’єкта господарювання в
умовах конкуренції.
•
Містить орієнтир,
як повинно розвиватись підприємство.
•
Є
інструментом залучення фінансової підтримки.
•
Бізнес-план
– це план досягнення цілі.
ПОІППО:
•
Надавати
допомогу у підвищенні економічної компетентності директорів ЗНЗ області.
Керівникам ЗНЗ:
•
Запровадити
чіткий механізм моніторингу власної роботи.
•
Розробити
фінансову стратегію розвитку навчального закладу в умовах фінансування централізованою
чи автономною бухгалтерією.
•
Домагатися
фінансування інноваційної діяльності у школі за рахунок прямих бюджетних і
небюджетних інвестицій.
•
Налагоджувати
тісну співпрацю з органами місцевої влади, громадськими організаціями та
спонсорами, з благодійними фондами.